Nästa höst ordnas det val i församlingarna. Då väljs de som skall besluta i församlingarna under fyra år 2011-2014.
Kyrkofullmäktige besluter om det som rör den egna församlingen. Församlingsrådet och samfällighetens gemensamma kyrkofullmäktige besluter om de gemensamma ärendena i samfälligheten. Till en samfällighet hör alla församlingar i samma kommun.
De som väljs in kallas förtroendevalda. De väljs vid församlingsval som hålls vart fjärde år. Det finns cirka 10 000 förtroendevalda i församlingarna i Finland.
Genom att rösta kan du påverka i kyrkan
Den som är medlem i kyrkan får rösta i församlingsval. Alla som har fyllt 16 år före den 14.11.2010 får rösta om man blivit medlem i kyrkan före den 15.8.2010. År 2010 är det första gången som gränsen för dem som får rösta är 16 år.
Församlingsvalet hålls på farsdagen den 14.11.2010. I en del församlingar kan man också rösta den 15.11.2010.
Valet startar söndagen den 14.11 efter högmässan och slutar kl. 20.00. Församlingen meddelar när valet startar måndagen den 15.11 och det slutar senast kl.18.
På hösten kan du hitta kandidater och röstningsställen på webbplatsen forsamlingsvalet.fi.